Kom in beeld bij je doelgroep

Social Media, je denkt nu waarschijnlijk direct aan Facebook en Instagram, maar wist je dat WhatsApp ook een Social Media kanaal is? En heb je al eens nagedacht over het zakelijk inzetten van Snapchat?

Bijna ieder bedrijf, organisatie of winkel heeft tegenwoordig wel een Facebook kanaal en steeds vaker ook Instagram. Je bent enthousiast, ziet bij anderen dat ze hier actief op zijn en denkt dat dit ook voor jou waardevol is, maar is dat eigenlijk wel zo? En als je het dan als kanaal aan de marketingmix toevoegt, hoe kun je dit dan het beste inzetten? Vragen waar het team van Baars Bloembinders ook mee zat en waar wij tijdens een Social Media workshop met het gehele team over in gesprek zijn gegaan. 

Stap 1: Social Media Strategie

Je sociale media onderhouden zonder een plan is als een Ikea-meubel construeren zonder handleiding: je zal er vaak wel in slagen, maar echt zeker van het eindproduct ben je nooit – zeker omdat je altijd één schroefje overhoudt. Als je actief aan de slag gaat met Social Media kan dit dus eigenlijk niet zonder Social Media Strategie. Weet je al wie jouw doelgroep is? En heb je die al omschreven aan de hand van een persona? Ik begeleid je hier uiteraard graag bij

Wie ben ik persona's

Social Media Training

Een Social Media Training geef ik het liefst op maat. Iedere organisatie heeft andere doelen, een andere cultuur en vooral ook ander kennisniveau. Door zoveel mogelijk collega’s te betrekken bij deze training wordt het ook echt gedragen door de hele organisatie. Het bijhouden van Social Media kanalen zoals Instagram is arbeidsintensief, maar als je het goed doet absoluut de moeite waard.

Facebook en Instagram voor Baars Bloembinders

Baars Bloembinders is al langere tijd zakelijk actief op Facebook, maar ziet dat de respons en interactie op dit kanaal daalt. Ik vertelde hen over de laatste trends en gaf vele tips & trucs om het algoritme te begrijpen & verslaan!

Instagram is een vrij nieuw kanaal en zij zien hier veel potentie in. Dat ben ik met ze eens, want het visuele karakter van Instagram leent zich perfect voor de fleurige plaatjes van Baars Bloembinders. Je bereikt hier tevens een andere, jongere doelgroep als op Facebook en dat is weer in lijn met de marketing strategie. Daar kom ik overigens later nog eens op terug, want ik begeleid Angela Baars op dit moment ook bij een ander digitaal project. Ik heb hen meegenomen in de wereld van Instagram, vele succesvoorbeelden getoond, uitleg gegeven over het verschil tussen de timeline en story’s, uitleg gegeven over het gebruik van # en zo nog veel meer Instagram weetjes.

Na 2 uur luisteren en kletsen zaten de koppies vol nieuwe informatie en hebben wij de avond interactief afgesloten met een mini-cursus smartphone fotografie. Het team van Baars Bloembinders uit IJsselstein is vol energie aan de slag gegaan!

Beat the algorithm!

Is de volgende situatie herkenbaar? De ene klant zegt: goh ik zie zoveel leuks voorbij komen van jullie op Facebook, waarbij de ander zegt: hebben jullie Facebook? Goh ik zie nooit iets!

Of valt het je wel eens op dat een oud bericht alsnog voorbij komt in jouw tijdlijn terwijl een nieuw bericht zomaar aan je neus voorbij gaat? Blaim it on the algorithm…

Algoritmes bepalen wat jij te zien krijgt en wat niet.

Een nieuwe post wordt (in eerste instantie) maar aan maximaal 10% van je volgers gegeven en werkt volgens het domino-effect. Ik ken het geheim van het algoritme en deel dit tijdens de training met je. Er kleeft wel een risico aan… het ontvangen van likes, loves, laughs en reacties werkt onwijs verslavend. Durf je het aan?

 

Domino effect van het algoritme
Maartje Krijnen

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat ik voor jou kan betekenen?